Drvar je grad koji se nalazi u zapadnom dijelu Bosne i Hercegovine i poznat je po čuvenim drenjinama, kao i proizvodima od ovog šumskog voća.
Upravo na ovom prostoru zaživjela je ideja Jovanke Sabljić, koja se zajedno sa svojom šestočlanom porodicom uspješno bavi proizvodnjom džema, likera, soka i rakije od drenjina.
Danas bilježe velike uspjehe, te promovišu tradiciju Drvara i konecpt zdravog života, koji je kako nam je Jovanka otkrila njena najveća strast.
Jovanka, koja istovremeno radi i u Ministarstvu privrede Livanjskog kantona, za Novi.ba je pojasnila kako izgleda proces proizvodnje nekog proizvoda, šta njihove proizvode čini tako posebnim, a razgovarali smo i o nedavno dobijenom priznanju kao potvrdi da se trud i rad itekako isplate.
Cijeli intervju pročitajte u nastavku.
Novi.ba: Vaša poduzetnička priča počela je u sklopu porodičnog imanja, a danas bilježite velike uspjehe, šta je bilo ključno za ostvarivanje ciljeva i postizanje dosadašnjih rezultata, koja je to tajna uspjeha Vas i Vaše porodice?
JOVANKA SABLJIĆ: Tajna uspjeha, je da nema tajne. Postići uspjeh je težak proces, ali poznat. Iziskuje žrtvovanje, prekovremeni rad, rad nedeljom i praznicima, rizike, nekada ne vidite familiju i prijatelje danima, ljudi vam postavljaju razna pitanja jer sumnjaju u vaš rad i još puno toga, ali osjećaj zadovoljstva jer radite nešto veliko, jer činite dobro za vašu zajednicu, jer radite na vašoj ličnoj reputaciji kao i reputaciji vašeg tima je nezamjenjiv. Strast i ljubav prema onom što radim su daleko jači od svih prepreka sa kojim se suočavam.
Moje lične preduzetničke vještine utemeljene su tokom moje odbrane magistarskog rada na temu: proizvodnja, prerada i plasman domaćih proizvoda od drenjina, kao dokaz da imamo zdrav i profitabilan proizvod, a ljubav prema drenjinama je naslijeđena od roditelja.
Projekt BUDI ZDRAV KO DREN je jedan od mnogih projekta na kojem sam radila kao projekt menadžer, ali i najposebniji jer je moja porodica moj tim. Od roditelja sam naučila mnogo, a ponešto i naslijedila. Nasi zajednički vikendi i rad rezultirali su uspjehom. Na početku smo svi radili sve, jer jako mi je važno poznavati svaki korak u procesu, pa sam tako naučila da pravim pekmez od drenjina kao i rakiju drenju, a mama i tata znaju potvrditi narudžbu putem interneta.
Novi.ba: Zajedno sa svojom porodicom promovišite tradiciju svog kraja, ali i koncept zdravog načina života. Kako biste ocijenili odnos naše države prema organskoj proizvodnji, promociji zdrave okoline i zdrave hrane i pića?
JOVANKA SABLJIĆ: Promocija kraja je jako važna. Ali da li smo svi svjesni bogatstva svog kraja i da li smo istinski zaljubljeni u svoj kraj? Ako smo toga svjesni i istinski zaljubljeni onda su nam potrebne i akcije.
Nije dovoljno da se desetak porodica u Drvaru „muči“ sa proizvodnjom i promocijom domaćih organskih proizvoda od drenjina ili nekog drugog voća. Potrebna je svijest svakog pojedinca od farmera do dužnosnika o važnosti nezagađenog kraja, zdrave hrane, autohtonih sorti biljaka, ljekovitog bilja i sl. Nije nam potreban „trend“ da bi smo promovisali i konzumirali zdravo.
Moj preduzetničke vještine i sama analiza stanja su razlozi za pokretanje „BUDI ZDRAV KO DREN“ kooperative čiji sam i osnivač.
Međunarodna kooperativa "BUDI ZDRAV KO DREN“ - služi opštem interesu zajednice u Drvaru, zapadnom dijelu Bosne i Hercegovine i značajnim dijelovima Zapadnog Balkana. Ciljevi BZKD su poboljšati konkurentnost lanaca vrijednosti agro-prehrambenih proizvoda za proizvodnju, preradu, prodaju i distribuciju, smanjenje nezaposlenosti i integrisanje udaljenih i nerazvijenih regija. U 2017 godini smo održali prvu stručnu radionicu pod nazivom „BRENDAONICA1“ kako bi povezali domaće proizvođače i kupce iz cijele Bosne i Hercegovine putem prvog nacionalnog servisa farmer.ba što smo i uspjeli.
Novi.ba: "Budi zdrav ko dren" naziv je Vašeg brenda, možete li kratko pojasniti našim čitateljima koje su sve prednosti ovog pomalo zaboravljenog ploda?
JOVANKA SABLJIĆ: Na području Drvara duga je tradicija uzgoja i prerade najfinijih proizvoda od drenjina, svaka kuća zna šta je imber, svaka kuća zna ukus zrelih drenjina i miris drenje. Naši preci su znali njeno dejstvo i liječili su razne bolesti sa drenjinama.
Na primjer, problem sa dijarejom se uklanja vrlo lako baš kao što su i naše bake nekada. Dovoljno je popiti čašu ujutro i naveče soka od prokuvanih drenjina bez šećera i tegobe nestaju. Drenjine u sebi imaju 10% voćnog šećera, organske kiseline (2-3,5%), pektin tanina, vitamina C.
Drenjine su snažan antioksidant i mnogi naši kupci (koji boluju od težih oboljenja poput raka) održavaju svoje zdravlje sa njima. Koriste se u ishrani i u medicini sve više.
Novi.ba: Drenja, Imber, bistri sok, pekmez od drenjina, sušene drenjine samo dio proizvoda "tima" Sabljić, šta vaše proizvode čini posebnim i koji su najtraženiji?
JOVANKA SABLJIĆ: Povratna informacija potrošača je ono što nas čini posebnim. Dajemo priliku našim potrošačima da učestvuju u svim tokovima proizvodnje putem društvenih mreža. Komuniciramo redovno sa našim potrošačima, a neki su nam dolazili i u Drvar kako bi se upoznali sa nama i družili. Gajimo poseban odnos sa našim potrošačima i jako sam sretna zbog toga.
Naši proizvodi se unaprijed naručuju. Povećala se potrošnja rakije drenje, a pekmez od drenjina (mućeni i kuvani) i imber su najtraženiji.
Novi.ba.: Poslove obavljate složno i svake godine radite na poboljšanju svojih proizvoda, možete li našim čitateljima opisati kako izgleda proces proizvodnje nekog vašeg proizvoda, te na šta najviše obraćate pažnju prilikom proizvodnje?
JOVANKA SABLJIĆ: Proljeće i ljeto su rezervisani za pripremu. Priprema je najvažnija , jer kada se dobro pripremimo onda je i sezona odlična. Svaki član tima je zadužen za svoj dio posla. Od prvog dana odabir sirovine je najbitniji za sve proizvode.
Mućeni pekmez (nekuvani pekmez) je naš najdraži proizvod koji se pravi od drenjina čija su stabla stara preko 150 godina. Drenjine se ručno pasiraju. Cijeli proces je obavlja na tradicionalan način.
Novi.ba: Nedavno su objavljeni rezultati Katana projekta, a Vaša kampanja proglašena je uspješnom kampanjom i zauzela je poziciju broj 26 od ukupno 54 kampanje koje su se takmičile iz cijele Evrope, šta za Vas znači jedno ovakvo priznanje?
JOVANKA SABLJIĆ: U prvom krugu takmičenja peer to peer evaluacijom od 506 prihvaćenih aplikacija naša ideja je ušla u najboljih 100 ideja sa pozicijom 16. A u drugom finalnom krugu od 100 ideja samo 54 organizacije su pripremile svoju crowdfunding kampanju gdje je naša zauzela 26 mjesto te proglašena uspješnom.
Iskreno, nismo stigli ni proslaviti kako dolikuje. Osjećaj je sjajan. Još uvijek se radujem. Priznanja tek dolaze. Jako puno poziva za učešće na raznim programima, EU projektima i stručnim radionicama. Našu kampanju i ideju su prepoznali mnogi, nije bilo lako, ali trud se isplatio.
KATANA projekt je još jedan dokaz da radimo sjajnu stvar i da će se naša vizija ostvariti.
Novi.ba: Na kraju, možete li nam otkriti koji su Vaši kratkoročni i dugoročni planovi za budućnost?
JOVANKA SABLJIĆ: Prije svega implementacija KATANA projekta, tačnije naše uspješne kampanje. Brendiranje, udruživanje, sertifikacija proizvoda i sve što je potrebno da se nas proizvod nadje na Evropskom tržištu. To je dug proces, ali izvodljiv. Očekuju me i učešća na raznim stručnim radionicama na temu EU projekata kod nas u regiji i šire.
Dugoročno gledano vidim Vas i sebe u zanimljivom intervju na temu „BUDI ZDRAV KO DREN proizvodi na EU tržištu“ .
Izvor: www.novi.ba